Maailman vanhin rengasnastojen valmistaja
Tikka Spikes on maailman vanhin rengasnastojen valmistaja. Meillä on enemmän kokemusta kuin kenelläkään toisella nastanvalmistajalla.
Tikka Spikes on maailman vanhin rengasnastojen valmistaja. Meillä on enemmän kokemusta kuin kenelläkään toisella nastanvalmistajalla.
1805: Tikkakosken koskessa toimii mylly, joka jauhaa kylän viljat jauhoiksi.
1800-luku: Jossain vaiheessa 1800-lukua myllyn viereen rakennetaan saha, jossa tukkipuita sahataan laudoiksi.
1893: Martin Stenij saa tehtaalleen liiketoimintaluvat. Kosken rannalle rakennetaan viilaverstas ja metallisorvi. Töissä on 5–6 miestä, tuotteina mm. sahojen ja myllyjen koneosat.
1897: Paikallisessa Keski-Suomi-lehdessä mainostetaan, että konepaja korjaa mm. patoja, kattiloita, metallisänkyjä ja muita metallituotteita. Tehtaan käytössä on useita metallisorveja ja porakoneita sekä pisto- ja rautahöylät sekä pieni takomo ja messinkivalimo.
1909: Tehdas on siirretty noin 200 metrin päähän koskesta ja voiman välittäminen hihnoilla on huomattu hankalaksi, joten tehdas sähköistetään. Vesivoimalaitoksessa turbiineilla tuotettu sähkö pyörittää suuren tasavirtamoottorin avulla tehtaan valta-akselia, jolta käyttövoima siirretään koneisiin.
1910: Jyväskyläläiset liikemiehet Anton Fredrikson, Th. Lilius, A. Mitrofanoff ja Hugo Parviainen ostavat tehtaan maineen ja laitteineen.
1912: Osaaminen ja valikoima kasvavat nopeasti. Tikkakoskella valmistetaan mm. äkeitä, sorveja sekä Tikka-maamoottoreita ja Geo-venemoottoreita. Nimi muuttuu Tikkakosken Rauta- ja Puuteollisuus Oy:ksi. Lautatavaran valmistus lakkaa. Metallituotteita viedään paljon Venäjälle. Tehtaan perustaja Stenij muuttaa Amerikkaan autokauppiaaksi. Jo Tikkakoskella hänellä on ollut käytössään seutukunnan ensimmäinen automobiili. Auton edellä juoksi apupoika aukomassa veräjiä.
1916: Tikkakoskella otetaan käyttöön sähkötoimiset katuvalot ensimmäisenä Keski-Suomessa. Päivisin sähkö käytetään tehtaalla, mutta iltaisin sitä riittää katuvaloihin ja koteihin.
1918: Venäjän vallankumouksen johdosta vienti lakkaa ja itsenäistymisen johdosta syntyy tarve omalle puolustustarviketeollisuudelle. Ensimmäisenä tuotteena ovat Maxim-konekiväärien lukot.
1910–1930-luvut: Nykyisen tehtaan alueelle rakennetaan useita tiilirakennuksia, joista monet ovat yhä käytössä. Nykyinen Tikka Spikesin tuotekehitys- ja työkaluosaston rakennus on tehty 1942.
1927–1928: Tikkakoskella erikoistutaan yhä enemmän asetuotantoon ja aletaan valmistaa piippuja itse. 1931 MM-kisoissa Sven Oskar Lindgren voittaa pienoiskiväärin maailmanmestaruuden maailmanennätystuloksella ja Kullervo Leskinen voittaa vapaakiväärin maailmanmestaruuden myöskin maailmanennätystuloksella. Tikka-tuotteiden laatu saa maailmanlaajuista mainetta.
1930: Yhtiön nimi muuttuu Oy Tikkakoski Ab:ksi.
1931: Tehdas ostaa Suomi-konepistoolin piirustukset asesuunnittelija Aimo Lahden Konepistooli Oy:ltä ja aloittaa tuotannon. Kuuluisaa konepistoolia valmistetaan kaikkiaan noin 80 000 kappaletta vuoteen 1944 mennessä. Lisenssituotanto jatkuu mm. Sveitsissä vuoteen 1948 asti.
1939: Muutaman kilometrin verran nykyiseltä tehtaalta etelään louhitaan tunneli, jossa aloitetaan ammustuotanto. Myöhemmin rengasnastojen tuotanto aloitetaan tässä samassa tunnelissa. Toiminta tunnelissa lakkaa 1978, ja sisätiloiltaan vaaralliseksi rapistunut tunneli suljetaan lopulta räjäyttämällä vuonna 1985.
1943: Tikkakosken suunnittelijat ovat kaukaa viisaita; he näkevät sodan loppuvan pian ja suunnittelevat ompelukoneen valmistettavaksi sodan jälkeen. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Tikka-ompelukone valmistuu keväällä 1946.
1944: Sotavuodet ovat kiireisiä tehtaassa. Henkilökuntaa on enimmillään vuonna 1944 peräti 1050 henkilöä; pääosin naisia, koska miehet ovat rintamalla.
1950–1960-luvut: Ompelukoneet ovat menestystuote ja niitä viedään 21 maahan, erityisesti Neuvostoliittoon, Argentiinaan ja Belgiaan.1960-luvulla valikoimissa on myös Tikka-Tuula pölynimuri. Vuodesta 1966 alkaen valmistetaan muutaman vuoden ajan myös autotuotteita, kuten kattotelineitä, peräkärryn valoja ja jääraappoja.
1957: Kumikorjaamo Arkela & Kumppaneiden työnjohtaja Veikko Ryhönen hakee patentin autonrenkaisiin asennettaville nastoille. Nykymuotoiset rengasnastat syntyvät. Ensimmäisenä nastat tulevat käyttöön autokilpailuissa, joissa ne osoittautuvat pidoltaan ylivoimaisiksi.
1959: Oy Kovametalli Ab alkaa valmistaa teollisesti Kometa-rengasnastoja Espoossa.
1963: Oy Tikkakoski Ab alkaa valmistaa Tikka-nastoja. Tikka-nastat saavuttavat mainetta etenkin rallimenestyksen johdosta.
1974: Nokia Oy:stä tulee Oy Tikkakoski Ab:n pääomistaja.
1970–1980-luvut: Tikkakoskella valmistetaan maineikkaita metsästys- ja urheiluaseita, rengasnastoja sekä hienomekaniikkaa kuten IBM-tietokonekirjoittimien osia ja Nokia-tietokoneiden kovalevyjen pyörittimiä.
1986: Nokia Oy myy omistamansa Airam-Kometa Oy:n sen operatiiviselle johdolle. Kometan ja Tikka-nastan valmistus yhdistetään Tikkakosken tehtaalle.
1990-luku: Toiminta pysähtyy 1990-luvun alussa talouslaman aikaan. Heti sen jälkeen alkaa kuitenkin vahva kasvu.
2008: Continental ostaa koko Tikka Spikes Oy:n osakekannan. Alkaa vahva investointien ja kasvun aikakausi.
2015: Uusi tyyppihyväksyntälaboratorio otetaan käyttöön. Nyt Tikka Spikes voi hoitaa nastarenkaiden tyyppihyväksynnät rengasvalmistajien puolesta.
2010-luku: Nastojen tuotantomäärä kymmenkertaistuu vuosien 2003-2023 välillä.
2023: Tikka Spikes Oy on maailman vanhin ja yksi maailman suurimpia nastojen valmistaja.
2024: Yhtiön toimiva johto ostaa Tikka Spikesin Continentalilta. Toimitukset ja tuotekehitysyhteistyö jatkuu Continentalin kanssa, mutta itsenäisenä yhtiönä Tikka Spikes voi palvella myös muita asiakkaita.